تحقیق سید جلال الدین اشرف علیـه السلام 

آستانـه اشرفیـه

بارگاه ملکوتی حضرت سید جلال الدین اشرفعلیـه السلام  همانند خورشید فروزان بر تارک سرزمـین همـیشـه سبز استان گیلان مـی درخشد و هر ساله هزاران نفر از دوستداران خاندان پیـامبر6 از اقصی نقاط کشور جهت زیـارت آن سید جلیل القدر مـی ایند. فیلم تنبیه بدنی در در زمانهای قدیم ژاپن کره مرقد منورش درون شـهرستان آستانـه اشرفیـه از شـهرهای شرقی استان گیلان واقع شده است. فیلم تنبیه بدنی در در زمانهای قدیم ژاپن کره فاصله آن که تا رشت 35 و تا لاهیجان 5 کیلومتر است.

در عظمت آن امام زاده عظیم الشأن همـین بس کـه بزرگان و مراجع عالیقدر تقلید بالاخص فقیـه اهل بیت ایةالله سیدشـهاب الدین مرعشی نشان خدمتگزاری و خادمـی آن حضرت را با کمال افتخار بـه دارند

زادگاه

آن بزرگوار درون سال 180 ق. درون مدینة منوره چشم بـه جهان گشود. پدر بزرگوارش حضرت موسی الکاظم علیـه السلامو مادر پاکدامن و والامقامش «نجمـه» هست و ظاهراً کوچکترین فرزند از مـیان فرزندان امام هفتم بـه شمار مـی روند.

در نام مبارک آن حضرت اختلاف است. برخی او را حسن بن موسی الکاظم علیـه السلامو برخی ابراهیم اصغر معروف بـه مرتضی، فیلم تنبیه بدنی در در زمانهای قدیم ژاپن کره نامـیده اند. درون هر صورت برادر اعیـانی امام رضا علیـه السلام معرفی کرده اند.

اما ایةالله شیخ محمد مـهدوی لاهیجانی مؤلف کتاب «سادات متقدمـه گیلان» مـی نویسد: فیلم تنبیه بدنی در در زمانهای قدیم ژاپن کره «نام سید جلال الدین اشرف، ابراهیم المرتضی اصغر ملّقب بـه جلال الدین است. او برادر اعیـانی حضرت ولی الله الامام الثامن علی بن موسی الرضا علیـه السلام مـی باشد برادر اعیـانی یعنی برادر پدری و مادری ثامن الائمـه:مـی باشند

لقب جلال الدین

بر مطالعه کنندگان تراجم و انساب و سیر و اخبار معلوم هست که عده ای از سادات، بـه این گونـه القاب ملقب بوده اند چه آنکه یکی از اولاد موسی بن جعفرعلیـه السلام سید حسین ملقب به «علاءالدین» هست که قبرش درون شیراز است. بعد ممکن هست است لقب برادرش جلال الدین باشد کـه در بلده آستانـه لاهیجان مدفون است.» و اما لقب اشرف را از عموی جدّ پدرش «عمر الاشرف ابن امام زین العابدینعلیـه السلام اتخاذ نموده است. اما درون حقیقت اشرف نشانـه برتری و شایستگی او نسبت بـه سایر برادران و ملاک تمـیز او از سایر جلال الدین ها درون مـیان علویـان محسوب مـی شود.»

سید جلال الدین اشرف درون سه سالگی پدر بزرگوارش را (سنة 183 ق.) از دست داد و گرد یتیمـی بر چهره پاک و معصومش نشست. او بـه مدد و همّت برادرش حضرت رضا علیـه السلام درزادگاهش پرورش یـافت و در سایة تربیت او مراتب فضل و کمال را طی کرد. علاوه بر این، از بس متقی، پرهیزگار، عالم، فاضل، و دارای اخلاق حسنـه بوده کـه حضرت رضا علیـه السلاموی را بی نـهایت دوست مـی داشت.

سید جلال الدین درون بغداد

در سال 201 ق. درون حالی کـه 21 سال داشت به منظور دیدن برادرش امام رضا علیـه السلام همانند بسیـاری از سادات و علویـان از مدینـه بـه بغداد آمد و تا سال 204 درون این شـهر اقامت داشت. علت توقف آن حضرت درون بغداد معلوم نیست ولی برخی از مورخان معتقدند کـه وی درون بغداد بـه امر برادرش امام رضا علیـه السلام مشغول بـه تبلیغ بود، که تا این کـه در سال 203 ق. خبر شـهادت امام رضا علیـه السلام بـه او رسید و در این زمان سادات و بزرگان و شیعیـان به منظور عرض تسلیت خدمت او رسیدند و برای اولین بار درون آن مجلس مسأله نـهضت و مقابله با حاکم ستمگر زمان مأمون عباسی مطرح شد و لذا سید اشرف درون سال 204 ق. وقتی کـه مأمون از مرو عازم بغداد شد، آن شـهر را ترک کرد و به ایران مـهاجرت نمود و همانند اغلب سادات و علویـان بـه نقاط امن ایران پناهنده شد و به صورت مخفیـانـه مشغول ترویج و تبلیغ شریعت محمدی و علوی گردید و مقدمات کار نـهضت و قیـام را فراهم مـی ساخت.

مـهاجران آل ابی طالبعلیـه السلام

خلفای عباسی کـه با استفاده از شـهرت و محبوبیت آل ابی طالب و با طرح شعارهای فریبنده بـه قدرت رسیده بودند. از همان ابتدا علویـان بالاخص ا معصوم شیعه را سدّی به منظور پیشبرد اه و مقاصد خود مـی دانستند. بنابراین با تمام وجود سعی مـی د کـه آنـها را از مـیان بردارند. البته هر وقت کـه لازم بود و موقعیت ایجاب مـی کرد، ظاهراً علویـان پسر عموی عزیزشان بودند و هرگاه فرصتی دست مـی داد آنـها را زندانی و شـهید مـی د. مأمون همانند سایر خلفای عباسی وقتی خطر شورش علویـان را درون اوایل خلافت خود احساس کرد. جهت فرو نشاندن شورش های آنان، امام رضا علیـه السلام را طبق نقشـه ای بـه مرو دعوت کرد و مقام ولایتعهدی را بـه ایشان تفویض نمود و برای آن حضرت از مردم بیعت گرفت و تا حدی با این سیـاست بـه تحکیم و تثبیت حکومت خویش پرداخت. اما افشاگری ها و مخالفت امام نسبت بـه اقدامات مأمون موجب شد کـه این خلیفه ستمگر عباسی چهره واقعی خویش را نشان داده و امام رضا علیـه السلام را بـه شـهادت برساند. از سوی دیگر وقتی خبر ولایت عهدی حضرت رضا علیـه السلامبه مدینـه رسید. علویـان بـه شوق ملازمت آن حضرت و به جهت همکاری و تبلیغ و تحکیم دین مبین اسلام متوجه ایران شدند. اما شـهادت حضرت رضا علیـه السلامـهمـه آنان را غافل گیر کرد و به دنبال سخت گیری کارگزاران خلیفه عباسی درون مناطق مختلف کشور، متواری و عده ای درون نبردی نابرابر بـه شـهادت رسیدند و گروهی از سادات همانند سید جلال الدین اشرف بـه کوهستان های گیلان پناهنده شدند و حتی حیله های مرموزانـه مأمون همانند عزاداری، لباس سیـاه پوشیدن، و ازدواج ش با حضرت جوادعلیـه السلام کـه به منظور کاهش عالعمل های علویـان بود، مؤثر واقع نشد و شورش سادات درون اقصی نقاط کشور بر علیـه مأمون تداوم یـافت

علت انتخاب گیلان

گیلان کـه بخش جلگه ای و نواحی ساحلی دریـا را شامل مـی شد. بخش کوچکی از سرزمـین پرآوازه دیلمانبود.پس از روی کار آمدن خلفای اموی و عباسی دیلمـیان همواره درون حال مبارزه با خلفا و مورد ظلم و تعدّی آنـها بودند. دیلمـیان از راه پناه بـه آل علیعلیـه السلام مـی خواستند بـه هر کیفیت شده خلفا را براندازند و مظلوم را یـاری دهند.

از نوشتة ابوالفرج اصفهانی، چنین بر مـی اید علویـان کـه جان آنان از ناحیـه خلفا درون معرض خطر بود با راهنمایی و توصیة برامکه بـه دیلمان پناه مـی بردند. وی مـی نویسد: «یحیی بن عبدالله بن الحسن بعد از واقعة فخّ (محلی درون نزدیکی مکه کـه در آنجا مـیان حسین بن علی بن الحسن با هادی عباسی درون سال 169 ق. واقعة مرعوف رخ داد.) مدتی نـهانی مـی زیست و گمنام درون شـهرها مـی گشت. فضل بن یحیی برمکی از مکان او مطلع شد، بـه غام داد کـه از آن مکان خارج گردد و آهنگ دیلمان بنماید و فرمانی نوشت کهی درون راه ها متعرّض وی نگردد. یحیی بـه طور ناشناس بـه دیلم رفت و او نخستین علوی مشـهور از نواده گان امام حسن مجتبیعلیـه السلام بود کـه به دیلم یـا گیلان پناه برد. اما رواج اسلام درون گیلان درون زمان وی اتفاق نیـافتاد.»

آل علیعلیـه السلام کـه از اوایل خلافت بنی عباس از ناحیة آنان و عمالشان سخت درون رنج و شکنجه بودند مـهم ترین پناهگاهشان درون ایران، ناحیة طبرستان و دیلمان بود. بـه خصوص ناحیة دیلم کـه هم صعب العبور بود و هم کوه های بلند و جنگل های انبوه و موقعیت اقلیمـی ویژه منطقه باعث شده بود کـه جنگ و لشکر کشی و تصرّف آن از سوی دشمنان غیر ممکن باشد و مردم دیلم نیز از ایشان نگهداری و طرفداری مـی د. پناه بردن سادات علوی درون زمان متوکل عباسی، یعنی درون قرن سوم هجری شدت پیدا کرد و عدّه قابل توجهی از آنـها خود را بـه نقاط امن دیلمان رسانیدند و مردم دیلم خصوصاً سرداران دیلمـی کـه عباسیـان را دشمن مـی داشتند، علویـان را تحت حمایت گرفتند و وسایل زندگی و معیشت آنان را نیز فراهم ساختند. پناهندگان کـه به اصول عقاید علوی آشنایی داشتند درون تماس و معاشرت با مردم دیلم، آنـها را تحت تأثیر قرار داده و با تعالیم اسلام ناب محمدی آشنا ساختند.


گیل فان |باز�




[گیل فان |بازیگران,آهنگ,فیلم,سریـال فیلم تنبیه بدنی در در زمانهای قدیم ژاپن کره]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 23 Jun 2018 19:54:00 +0000